Grudzień 2016

I mamy zmiany w odwrotnym obciążeniu.

Od stycznia 2017 r. został rozszerzony katalog załącznika nr 14 ustawy o VAT dotyczący odwrotnego obciążenia. Znalazły się tam usługi budowlane. Zgodnie z art. 17 ust.1 pkt.8 jeżeli :

- usługa jest wymieniona w załączniku nr 14
 - usługodawcą jest czynny podatnik VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9
 - usługobiorcą jest podmiot zarejestrowany jako czynny podatnik VAT
oraz wg art. 17 ust. 1 h jeżeli usługodawca świadczy usługi jako podwykonawca to mamy do czynienia z procedurą " odwrotnego obciążenia "  .
Podwykonawca będzie wystawiać faktury bez stawki VAT, a podatek będzie rozliczał nabywca. Można spisać oświadczenie o podwykonawstwie lub zawrzeć stosowny zapis w umowie.

Styczeń 2017

Od stycznia 2017 obowiązuje nowy limit płatności gotówkowych wynosi on 15 000,00 złotych.

Obniżeniu wskazanego limitu towarzyszyło dodanie art. 22p do ustawy o PIT oraz art. 15d do ustawy o CIT. Przepisy te wyłączają możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów płatności zrealizowanych z naruszeniem obowiązku dokonywania i przyjmowania płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą za pośrednictwem rachunku płatniczego.

Wyższy limit zwolnienia podmiotowego w Vat. Od stycznia 2017 wynosi on 200 000,00 złotych.

Zgodnie z Art. 113. 1. Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł.

Zwolnienie podmiotowe to przywilej i szansa dla mniejszych przedsiębiorców, nie muszą oni bowiem naliczać podatku, odprowadzać go do Urzędu Skarbowego i wysyłać deklaracji.

Według art.113 ust. 11. Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.  W takim przypadku należy dokonać korekty odliczonego podatku VAT od zakupu wyposażenia, środków trwałych czy też towarów handlowych które nie zostały sprzedane. Następuje bowiem zmiana przeznaczenia np. towarów z działalności opodatkowanej VAT na działalność zwolnioną z VAT.

Jednolity Plik Kontrolny JPK wysyła się go tylko w wersji elektronicznej. Jest to zbiór operacji gospodarczych danego przedsiębiorstwa. Wysyłają go podatnicy VAT :

- od 1.07.2016  duże przedsiębiorstwa
 - od 1.01.2017 małe i średnie przedsiębiorstwa
 - od 1.01.2018 mikroprzedsiębiorstwa
mikropng

Od 01.01.2018 r. wszyscy podatnicy VAT są zobowiązani do wysyłania pliku JPK_VAT elektronicznie.

Podatnicy którzy prowadzą księgowość w formie elektronicznej od 1.07.2018 , zobowiązani są na żądanie organów podatkowych, do przesyłania pozostałych struktur JPK:
• księgi rachunkowe – JPK_KR
• wyciąg bankowy – JPK_WB